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確率変動とは
確率変動とは、デジパチタイプや権利物タイプのパチンコに搭載されているシステムの一つで、大当たり(特別電動役物(アタッカー等)の開放)確率や小当たり(普通電動役物(電動チューリップ等)の開放)確率を上昇させることにより、次の大当たりを容易に得ることを可能にするシステムである。確変(かくへん)と呼ばれる事が多い。以下、確率変動のことを「確変」と呼ぶ。風営法に基づいた遊技機の認定及び型式の検定等に関する規則では「作動確率の値のうち低いものから高いものへの変動」と記されている。確変が搭載された機種では、大当たり確率や小当たり確率の設定が高確率と低確率のそれぞれ最大2種類ずつ存在し、通常は低確率の状態に設定されている。その代わり、大当たりの抽選に当選すると直後に確変の抽選を行い、これに当選すると大当たり終了後に高確率状態へ移行して大当たり確率や小当たり確率が上昇する。この高確率状態への移行を確変と呼ぶ(規則で記されているように、逆に高確率状態から低確率状態へ移行することを確変と呼ぶことはない)。高確率状態は次の大当たりの当選まで継続し、事実上次の大当たりを約束するというシステム(ループ式)になっているのが一般的であるが、機種によっては一定の回転数が経過したり、始動口(スタートチャッカー)の入賞毎に行っている転落抽選に当選した時点で高確率状態が終了するものもあり、このシステムを導入している機種では次回の大当たりが保証されるわけではない。
低確率状態の大当たり確率は概ね250〜400分の1程度に設定されている機種が多い。2009年現在の日工組内規では大当たり確率の下限は400 分の1である。また、高確率状態の大当たり確率は10〜50分の1程度に設定されている機種が多く、規則により最大で低確率状態の10倍までの上昇が認められている。なお、小当たりの確変に関しては、規則でも特に上限が設けられていない。
確変に当選した大当たりは確変大当たりといい、当選しなかった大当たりは通常大当たりという。トータル大当たりのうち、何%を確変大当たりが占めるのかを表した数値を確変割合という。日工組内規により、パチンコ台の四隅のいずれか(殆どが右上か右下)に、低確率状態での大当たり確率やその確変割合、リミットなどが記載されている。
確変に当選したか否かは、大当たり時に揃った図柄によって画面(液晶画面等)で判別できるのが一般的である。揃えば確変となる図柄を確変図柄といい、揃えば通常大当たりとなる図柄は通常図柄と呼ばれる。確変図柄は、図柄や数字が赤色で表示されている場合が多く、通常図柄(チャンス図柄)は青色もしくは緑色が多い。ただし、三洋の『海物語シリーズ』のように色分けされていない機種も存在する。
機種によっては、通常図柄揃い後、図柄を変化させる演出が発生する場合がある。これを再抽選演出という。ただこれはあくまでも演出であり、実際に"再"抽選が行われている訳ではない(リーチ (パチンコ)#再抽選も参照)。また、図柄だけでは判断できず、大当たりラウンド中の演出によって告知する機種や、高確率状態である事を告知しない機種も存在する(後述)。そのような機種の場合、揃っても通常大当たりが確定する訳ではないという意味合いから、通常図柄ではなくチャンス図柄という呼称が用いられる事がある。
確変を用いて連荘させるこのシステムは、現在流通しているほとんどの機種に採用されているが、この確変が有名になったのは西陣の『CR花満開』、平和の『CR黄門ちゃま2』、三洋の『CR大工の源さん』からである。
フリー百科事典『ウィキペディア(Wikipedia)』より
What is the probability oscillation to the pachinko of dejipachitaipu and the right thing type by one of the installed systems by absolute smash (open of a special electric accessory attacker etc. probability and small hit open of an electric accessory electric tulip etc. usually raise the probability?, it is a system that enables the following large hit to be able to be facilitated. A lot. hereafter, strange thus decrease and the called thing call the probability oscillation strangeness".
It is recorded in the rule concerning the authorization of the recognition of the game machine based on the Entertainment Establishments Control Law and the model etc. , "Change from the low one of the values of the operation probability to the high one". Two kinds of or less settings of the large hit probability and the small hit probability exist respectively of a high probability and a low probability, and it is usually set in the state of a low probability in the model equipped with kawa It draws lots about kawa when elected to the lot of the absolute smash, it shifts to the state of a high probability after a large hit ends when elected to this, and the large hit probability and the small hit probability rise. The shift to this state of a high probability is called kawa Shift surukoto is not called kawa from the state of a high probability to the state of a low probability oppositely as recorded by the rule. As for the state of a high probability, a constant rotational speed doesn't pass according to the model, and the next large hit is guaranteed in the model that also the one that the state of a high probability ends when elected to the fall lot done at the time of each winning a prize the start entrance start chukka, and has introduced this system though the system loop type to which even the winning of the following large hit continues, and promises the following large hit in fact is general.
The set model is roughly abundant in/the large hit probability in the state of a low probabilityThe lower bound of the large hit probability is 1/400 in the Nikko class bylaw as of 2009. Moreover, the set model large hit probability in state of a high probability is admitted to/and a lot of rises are admitted up to ten times the state of a low probability in the maximum because of the rule. The upper bound has not been especially installed for kawa of a small hit as for the rule either.
The large hit elected to kawa is said kooky large hit, and the large hit not elected is usually called an absolute smash. The numerical value that shows what percentage kawa large hit occupies among a total large hit is called kawawariai. The large hit probability, the strange crack combination, and the limit, etc. in the state of a low probability have been described to either (Most is upper right or it is lower right) in the four corners of the pachinko stand by the Nikko class bylaw.
It is general to be able to distinguish to elected to kawa on the screen liquid crystal screen etc. by the pattern that became complete at a large hit. It is good, and pattern usually called the pattern that usually draws a big prize kawazugara if becoming complete ..becoming complete.. pattern that becomes ebakawa. The pattern and the figure are often displayed in red as for kawazugara, and there are blue or usually a lot of greens of the pattern chance pattern. However, the model not classified like 'Sea story series' of Sanyo either exists.
After patterned suit, production that changes the pattern might usually be generated according to the model. This is called fresh draw production.
This strange became famous because of 'CR carpenter's source' of 'CR yellow gate cha rolling 2' of 'CR flower full-bloomed' of the west formation and peace and Sanyo though this system that does ream is adopted for the model almost be circulating now by using kawa.
Category パチンコ基本